Rakaman Telefon Pemberontak Pro-Rusia Menembak Jatuh MH17 diperoleh daripada Badan Siasatan Ukraine (SBU)



Menurut Telegraph.co.uk, rakaman suara, yang dialihbahasa  Inggris, itu dikatakan merupakan hasil siasatan oleh Badan Keamanan Ukraine (SBU) yang kemudian mengeluarkannya di laman resminya.



Dalam video itu disebutkan, sebuah kelompok militan yang dipimpin Igor "Bes" Bezler, menggunakan sistem peluru pertahanan udara Rusia, menembak sebuah pesawat komersial menggunakan sistem rudal pertahanan udara buatan Rusia. Pesawat itu dikenalpasti sebagai Boeing 777 milik Malaysia Airlines.

Dalam rakaman tersebut, dua orang pemberontak  bercakap tentang sebuah pesawat yang ditembak jatuh. Awalnya mereka mengira itu pesawat tentera. Namun ketika seseorang yang disebut "Mayor" melapor kembali, dia tidak yakin pesawat apa yang mereka tembak.

"Ada  kerusi dan tubuh manusia," katanya kepada seseorang yang disebut "Greek".

"Oh begitu. Adakah senjata di sana?" begitu jawaban yang terdengar. Pertanyaan itu ditanggapi si "Mayor" dengan jawapan yang dia lihat adalah peralatan kesihatan, dan kertas tisu.

Di dalam rakaman itu, salah seorang pembicara mengatakan bahwa yang mereka temukan adalah mayat warga mangsa. 

Ketika salah seorang daripadanya bertanyakan "adakah ada sebarang dokumen", pihak lainnya menjawab, "ya, seorang mahasiswa Indonesia dari Universiti Thompson".

Sampai saat ini kebenaran rakaman ini belum disahkan secara oleh masyarakat antarabangsa.

0 Response to "Rakaman Telefon Pemberontak Pro-Rusia Menembak Jatuh MH17 diperoleh daripada Badan Siasatan Ukraine (SBU)"

Post a Comment