Beza Keadaan Gencatan Senjata di Israel dan Semenanjung Gaza


BAITUL MAQDIS: Tentera Israel berkata pada hari Sabtu bahawa ia bersetuju kepada satu pemerhatian gencatan senjata kemanusiaan selama 12 jam dari 0500 GMT. Semasa Gencatan Senjata Kemanusiaan tersebut berjalan, penduduk Israel keluar beramai-ramai ke pusat beli belah, restoren dan berkelah di pantai.

Manakala di Gaza pula 150 mayat penduduk Gaza telah ditemui menjadikan jumlah kematian meningkat kepada 1,000 orang.


Satu kenyataan tentera berkata penduduk Gaza, yang sebelum ini telah diberi amaran oleh tentera untuk mengosongkan rumah mereka kerana serangan yang dirancang, harus "menahan diri untuk kembali" dan berkata tentera akan bertindak balas jika diserang atau jika pihak militan menembak roket ke Israel.

Ia berkata di bawah perjanjian itu tentera akan terus memusnahkan terowong militan 'di kawasan Semenanjung Gaza di bawah kawalannya.

Hamas berkata sebelum ini bahawa ia dan kumpulan militan lain di Gaza telah mencapai "konsensus kebangsaan pada gencatan senjata kemanusiaan".

Satu kenyataan daripada Kementerian Dalam Negeri Hamas yang di Gaza memberi amaran kepada orang ramai agar tidak mendekati bangunan yang telah dibom atau pangkalan militan kerana "objek letupan".

0 Response to "Beza Keadaan Gencatan Senjata di Israel dan Semenanjung Gaza"

Post a Comment