Heboh, Tendangan Penalti Pertama Belanda Sebenarnya Gol.

Kiper Argentina, Sergio Romero, mengantisipasi tembakan bek Belanda Ron Vlaar, pada babak adu penalti, semifinal Piala Dunia, di Arena Corinthians, Sao Paulo, Rabu (9/7/2014).
Benarkah tendangan pertama Belanda dalam penentuan sepakan penalti menentang Argentina pada separuh akhir Piala Dunia 2014 sebenarnya boleh dikira  sebagai gol?

Berita tendangan Ron Vlaar yang dikatakan masuk itu tersebar di internet, terutama dibahas dalam laman-laman web berita di England, termasuk The Guardian.

Jika Anda saksikan tayangannya, maka Anda akan dapati bola itu telah berjaya ditampan oleh Sergio Romero, tetapi penjaga gol Argentina terus merayakan ketika bola ternyata masih bergerak dan kembali  ke pintu gol, berhenti tepat di garisan gol.

Walaupun Romero berjaya menahan bola,  namun dia tidak menangkap atau menghentikan bola atau menghalang bola daripada mendekati garisan gol.

Beberapa tayangan video yang beredar di YouTube ini menunjukkan bola masuk kembali ke gawang Romero.




Vlaar kelihatan menyampaikan bahasa tubuh kepada pengadil bahawa bola itu masih bergerak setelah ditahan Romero untuk masuk ke gawang Argentina.  Namun, pengadil permainan Cuneyt Cakir menolak protes pemain pertahanan Belanda yang bermain untuk Aston Villa itu.

Tetapi tayangan video itu juga memperlihatkan ada kemungkinan bola tersebut menyentuh kepala Vlaar untuk masuk memantul ke gawang Argentina, demikian dilaporkan The Guardian.

0 Response to "Heboh, Tendangan Penalti Pertama Belanda Sebenarnya Gol."

Post a Comment